poniedziałek, 11 lipca 2016

Krystyno - diablico! Ale tłumacza dobrego nie macie!

Krystyno, kto ci wymyśla wpisy na FB?
Wiem! Masz na utrzymaniu wychowanka z zakładu psychiatrycznego. I jako kobieta skromna, doskonale ułożona, z Wojcieszowa, nigdy się tym nie chwaliłaś i chwalić nie będziesz.
Pozwalam sobie mówić do ciebie na ty, ponieważ tak samo zwracasz się do przewodniczącego Unii Europejskiej, ale z większym przekąsem i odrazą. Ja to robię ze współczuciem. Wiem też, że to z powodu kompleksów wsiowego pochodzenia. Rozumiem cię, mimo, że ja urodzona w Warszawie. Nie współczuję, wybacz, bo i tak wieś z chłopa nie wyjdzie, zatem po co?

Zastanawia mnie tylko, dlaczego nie umiecie zatrudnić chociaż jednej kompetentnej osoby, a jedynie pomagacie a to swoim mężom, a to wujkom, a to jakimś braciom szwagra czyjegoś drugiego męża... taki nepotyzm, który wytykaliście PO i PSL-owi (co zresztą miało miejsce) wlecze się teraz i za wami. A mieliście tak nie robić. Tym bardziej, że pochodzicie w większości z takich zadupi jak Wojcieszów a tam, jak wiadomo, łatwiej o niepełnosprawnego umysłowo niż o specjalistę. Wiem, że bliższa ciału koszula, ale tu się ważą sprawy państwa, pozatrudniajcie sobie te swoje ciocie i narzeczonych na przykład w straży miejskiej - i tak jest bezużyteczna.

Ale już tłumacza to można w Polsce znaleźć dobrego. Bezpartyjnego.
Jak wyście, nieszczęśni, przetłumaczyli przemówienie Obamy? No naprawdę, mogliście nawet do mnie napisać, ja co prawda nie mam papierów biegłego, ale takie proste przemówienie szybciutko mogłabym przełożyć.
Tu chcę się, Krystyno, pochwalić znajomością języka angielskiego: znalazłam sobie w internecie kurs pt. "Financial Markets" prowadzony przez wykładowcę Uniwersytetu Yale, który to profesor jest jednocześnie laureatem nagrody Nobla. Notabene, polecam stronę: www.coursera.com - przegląd doskonałych wykładów najlepszych uniwersytetów świata.
Tak, tak, ja wiem, że tobie, kochana, Nobel nie kojarzy się z polską wierzbą, ani z polską historią, no i Nobel nie towarzyszył nam w odzyskiwaniu suwerenności, ale ekonomiści z nagrodą Nobla uczą wyśmienicie. Może nie tak dobrze, jak na KUL albo Uniwersytecie Karydała Wyszyńskiego, ale naprawdę dobrze.
Kurs taki trwa siedem tygodni, co tydzień są zaliczenia a na koniec egzamin online, przed kamerą. Certyfikat kosztuje 59 USD. Ja niestety nie mogę sobie na niego pozwolić, ale postanowiłam aplikować o zwolnienie z tej opłaty, opisałam - w języku lenguidż, jakie to dla mnie ważne i co mogę z tym dokumentem osiągnąć. Cała litania po angielsku. I wyobraź sobie, Krysia, że otrzymałam dotację na ten certyfikat! Będę jedyną osobą w Polsce, która taki posiada - jak na razie.
No i poproszono mnie abym dołączyła do międzynarodowej, międzyuczelnianej grupy tłumaczy - amatorów.
Także, gdyby coś - to ja wam przetłumaczę prawidłowo przemówienia obcych delegatów, żeby potem nie wprowadzać w błąd szerokiego elektoratu. Że niby Obama mówił przed wszystkim o obronności... no, jakby to powiedzieć... Krystyna, spójrzmy prawdzie w oczy: nie mówił. Z pewnością. Przesluchałam jego wystąpienie dwa razy i jak byk, upomniał prezydenta, że demokracja tak nie wygląda (znamienne: "I insist"). Zrobił to bardzo ładnie i oględnie, nie był to klasyczny, korporacyjny opierdol.

Chcę też zacytować coś mądrego, co powiedziała premier Beata, nie często jej się to zdarza, więc podkreślę. Powiedziała ważną rzecz: popatrz na pogrubiony tekst, bo ten poprzedzający jest jak tłumaczenie wystąpienia Obamy, kłamstwem:
 "Polska jest demokratycznym państwem prawa, w którym jest wolna prasa, są wolne media, wolność zgromadzeń, wolność słowa. To są wartości, o które Polacy upominali się i walczyli bardzo długo. I tych wartości nie pozwolimy sobie odebrać."

Nie pozwolimy, Krystyna. Dam ci dowód: Polska w tym roku na mistrzostwach lekkoatletycznych Europy zdobyła najwięcej złotych medali. Nigdy nie mieliśmy takich osiągnięć. Zobacz zatem: jak się zbierzemy, uprzemy, popracujemy... to dajemy radę. Dodatkowo sport nas jednoczy, stajemy się coraz silniejsi, Krysia.
Nie dacie nam rady.
Przykro mi.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz